راهنمای جامع دریافت گواهینامه ترکیه
راهنمای جامع دریافت گواهینامه ترکیه

راهنمای جامع دریافت گواهینامه ترکیه

ادمین سایت
0
2024-05-02 12:36

برای اینکه بتوانید پروسه دریافت گواهینامه ترکیه را با موفقیت انجام دهید و نهایت لذت را از رانندگی در این کشور زیبا و دیدنی ببرید به ارائه مدارک مهمی از قبیل کارت اقامت، پاسپورت، گواهینامه رانندگی ایرانی و غیره نیاز دارید. با ارائه این مدارک به ادارات مربوطه می‌توانید برای اخذ گواهینامه رانندگی ترک درخواست دهید؛ البته در صورت نداشتن گواهینامه ایرانی نیاز است که برای آموزش رانندگی در یکی از آموزشگاه‌های معتبر این کشور ثبت نام کنید.

شرایط و مدارک لازم برای دریافت گواهینامه ترکیه

اهمیت گواهینامه رانندگی در ترکیه صرفاً به این مربوط نمی‌شود که با خیال راحت می‌توانید در شهرهای مختلف این کشور رانندگی کنید و از جریمه‌های غیرضروری جلوگیری می‌شود؛ بلکه گواهینامه ترک همچون کارت اقامت جزو مدارک معتبر شناسایی به حساب می‌آید و اعتبار و سندیتش باعث شده همواره اتباع خارجی به دنبال دریافت آن باشند. علاوه بر این، قوانین ترکیه به خارجی‌ها تنها به مدت 6 ماه اجازه رانندگی با گواهینامه بین‌المللی را می‌دهد و پس از آن اگر می‌خواهید در این کشور رانندگی کنید، خواه ناخواه نیاز است که برای دریافت گواهینامه ترکیه درخواست دهید.
از همه این‌ها که بگذریم برای اخذ گواهینامه ترک به شرایط و مدارک زیر نیاز دارید:

  • کیملیک یا کارت اقامت؛
  • حداقل 18 سال سن؛
  • گواهینامه رانندگی ایرانی؛
  • پاسپورت؛ 
  • کپی رنگی آخرین مهر ورود به ترکیه؛

گفتنی است این مدارک باید به صورت اصل و کپی پشت و رو رنگی به سفارت یا کنسولگری ایران در خاک ترکیه تحویل داده شود. در صورت تکمیل و بدون اشکال بودن مدارک، برگه‌ای به نام  Apostil برای متقاضی گواهینامه رانندگی صادر خواهد شد. پس از آن است که متقاضی باید این برگه را به بیمارستان ببرد و تست‌های مربوطه را انجام دهد و گواهی مخصوصی به نام گواهی "اهلیت" دریافت کند.
سپس با برگه Apostil ، گواهی اهلیت، ترجمه رسمی مدرک تحصیلی‌تان به زبان ترکی و مدارک گفته شده به اداره نفوس بروید. در نهایت تنها کاری که باقی می‌ماند پرداخت هزینه گواهینامه در ترکیه و منتظر ماندن به مدت 10 تا 14 روز برای دریافت گواهینامه است.

5 دریافت گواهینامه ترکیه در 5 مرحله

بنابر آنچه گفته شد گواهینامه رانندگی ایرانی یکی از اصلی‌ترین مدارک مورنیاز برای درخواست گواهینامه ترک است اما همواره امکان دارد افرادی فاقد این گواهی باشند؛ در این صورت لازم است که مستقیماً برای اخذ گواهینامه ترکیه اقدام کنند که این کار در طی 5 مرحله زیر انجام می‌شود:

1. ثبت نام در آموزشگاه رانندگی معتبر 

با ثبت نام در یکی از آموزشگاه‌های رانندگی معتبر کشور ترکیه، رانندگی را به صورت تئوری و عملی یاد می‌گیرید و کلیه آموزش‌های لازم درباره قوانین راهنمایی و رانندگی این کشور و همین‌طور مهارت‌های رانندگی را دریافت خواهید کرد.

2. شرکت در امتحان آیین نامه 

با به پایان رسیدن دوره آموزش رانندگی، آموزشگاه مورد نظر اقدام به برگزاری امتحان آیین نامه می‌کند؛ امتحانی کتبی که در آن باید به سوالات چند گزینه‌ای درباره قوانین رانندگی و ایمنی جاده پاسخ بدهید.

3. شرکت در آزمون عملی رانندگی

تنها در صورتی که امتحان کتبی آیین نامه را با موفقیت گذرانده باشید می‌توانید وارد مرحله بعد یعنی شرکت در آزمون عملی و نهایی رانندگی شوید. این آزمون با هدف ارزیابی مهارت‌های رانندگی شما از روشن کردن خودرو و راه افتادن گرفته تا پارک کردن، رانندگی در ترافیک، متوقف کردن اتومبیل و غیره برگزار می‌شود.

4. ثبت درخواست صدور گواهینامه ترکیه

پس از قبولی در آزمون‌های رانندگی کتبی و عملی، مجاز هستید که درخواست خود را برای صدور گواهینامه رانندگی ترکیه ثبت کنید.

5. پرداخت هزینه‌های لازم

آخرین گامی که برای اخذ گواهینامه ترک باید انجام شود، پرداخت هزینه‌های لازم برای آموزش، امتحان و همین طور صادر شدن گواهینامه است.

جمع‌بندی
لازمه دریافت گواهینامه ترکیه داشتن حداقل 18 سال سن، کیملیک کارت، پاسپورت و غیره است؛ علاوه بر این کشور ترکیه گواهینامه رانندگی ایرانی را قبول دارد و آن را تبدیل می‌کند مگر اینکه گواهینامه نداشته باشید که در این صورت نیاز است دوره‌های آموزش رانندگی را در آموزشگاه‌های ترکیه شروع کنید. در هر صورت برای اینکه بتوانید رانندگی امن و قانونی را در این کشور خیره کننده انجام دهید، راه نسبتاً آسانی در پیش دارید و تنها کافی است طبق آنچه توضیح دادیم پیش بروید.
سوالات متداول
مدارک لازم برای دریافت گواهینامه ترکیه چیست؟

کیملیک یا کارت اقامت، گواهینامه رانندگی ایرانی، گواهی اهلیت، پاسپورت، برگه Apostil و ترجمه مدرک تحصیلی.
مدت اعتبار گواهینامه ترک چه مدت اعتبار دارد؟
گواهینامه رانندگی در ترکیه با اعتبار 10 ساله صادر می‌شود.
اعتبار گواهینامه بین المللی در ترکیه چه قدر است؟
گواهینامه بین‌المللی به مدت 6 ماه در کشور ترکیه معتبر بوده و می‌توانید با آن رانندگی کنید.
بدون داشتن گواهینامه رانندگی ایرانی هم می‌توان در ترکیه گواهینامه گرفت؟
بله در این صورت لازم است که در دوره‌های تئوری و عملی آموزشگاه‌های رانندگی این کشور شرکت کنید و بتوانید امتحان آیین نامه و عملی را با موفقیت بگذرانید.

این اعلان را به اشتراک گذارید فیسبوک توئیتر پینترست

سوال خود را بپرسید (کمتر از نیم ساعت به سوال شما جواب داده میشود)